Анотация
Книгата разкрива как възприемането на маркетинга на човешките ресурси в българските организации като холистичен подход, работещ в хармония и взаимодействие с всички елементи на стратегическото управление, допринася за осигуряването на баланса в състава на човешките ресурси на организациите и за тяхното възходящо развитие и мотивиран принос. Изследването доказва, че маркетинговите елементи и инструменти могат да бъдат прилагани, така че да осигурят по-ефективното управление на човешките ресурси. На основата на достоверни и представителни в национален план данни, набрани посредством серия от две кабинетни и две проучвания на терен, са формулирани изводи и предложения в следните посоки:
1. Маркетингът на човешките ресурси се откроява като самостоятелно теоретично направление, ясно разграничено от управлението на човешките ресурси. В дискусионен порядък, въз основа на сравнителен анализ на теориите за управление на организациите, за управление на човешките ресурси и на маркетинга, са идентифицирани и систематизирани същността, съдържанието, видовете и ос-
новните постулати, проблеми и проявления на маркетинга на човешките ресурси.
2. Обобщено са представени състоянието и степента на приложение, спецификата и основните резултати от ползването на маркетинга на човешките ресурси в българските организации. На основата на теорията за кариерното развитие и на мотивационните теории и модели са идентифицирани и анализирани основните групи фактори, влияещи върху привлекателността на професиите.
3. Формулирани и предложени са възможни и необходими действия за насърчаване прилагането на маркетинга на човешките ресурси от българските организации и за повишаване на привлекателността на професиите, така че да се удовлетворят потребностите им от кадри със съответни умения. Формулирани и предложени са стратегии и политики за прилагане на маркетинга на човешките ресурси и повишаване на привлекателността на професиите на мезо- и макроравнище.